כל מה שצריך לדעת על טיול בטהיטי ואיי פולינזיה הצרפתית 

מעטים הם יעדי הטיולים המצדיקים את קלישאות התיירות הנפוצות, אך לטהיטי ואיי פולינזיה הצרפתית לבטח שמור מקום מובטח ברשימת היעדים החלומיים המצדיקים כל תיאור ודיבור על ״גן עדן עלי אדמות״. איים חלומיים אלה בדרום האוקיינוס השקט טומנים בחובם הרבה מעבר לחופים טרופיים ובקתות מעל המים. במדריך זה, תגלו את חמשת קבוצות האיים ותתחילו את הצעד הראשון בתכנון טיול לטהיטי ואיי פולינזיה הצרפתית.

כתב וצילם: אביחי בן צור

הטבע המיוחד והתרבות הפולינזית שחייה ובועטת באיים אלו, מזמינה את כל סוגי המטיילים בכל שכבות הגילאים לבנות את טיול החלומות שלהם במסגרת מסלול טיול לטהיטי ופולינזיה הצרפתית. למעשה, אנחנו בארץ הקודש לא כ״כ רחוקים מיעד אקזוטי זה שבקצה העולם. מלבד טיסה ארוכה לטהיטי, אך לא מאתגרת במיוחד כמו במקרה של יעדים מרוחקים אחרים, כל מה שצריך לעשות הוא לעבור במנהרה דרך מרכז כדור הארץ, ולהגיח בצידה השני לא רחוק מטהיטי.

לחוות את גן העדן בעודנו בחיים

איי טהיטי ופולינזיה הצרפתית הם מהמקומות האחרונים שיושבו על ידי האנושות, 118 איים חלומיים שכל אחד הוא עולם ומלואו

בואו לחוות את המקום שממנו עשויים חלומות בטיול עצמאי לאיי פולינזיה הצרפתית המותאם אישית

פולינזיה הצרפתית: תעודת זהות

עיר בירה: פפאטה (Papeete)

מספר איים: 118 איים ואטולים המחולקים לחמש קבוצות

שטח כולל: שווה בגודלו ליבשת אירופה

אוכלוסייה: כ-280,000

מתי לבקר: בעונה היבשה בין אפריל לנובמבר

איך מגיעים מישראל: טיסות מפריז, סן פרנסיסקו, לוס אנג׳לס, ניו זילנד ועוד

עונת פסטיבל: בתחילת חודש יולי בטהיטי

מטבע מקומי: פרנק פסיפי (צמוד לשער האירו)

איך מתניידים בין האיים: טיסות מקומיות במסגרת חבילות טיסה מוזלות

משך טיול ממוצע: בין שבועיים לשלושה

עלות טיול: מאוד משתנה אך בהחלט ניתן לבנות מסלול שמתאים כמעט לכל כיס

קהילה יהודית: זעירה, בעיר הבירה פפאטה

איים מומלצים: סקירת עשרת האיים המומלצים ביותר

כל טיול מתחיל בטהיטי

האי טהיטי (Tahiti) הוא הגדול והמאוכלס ביותר מבין 118 האיים המרכיבים את פולינזיה הצרפתית. כל טיול בפולינזיה הצרפתית מתחיל בטהיטי, שכן זהו שער הכניסה הבינלאומי היחיד בטריטוריה הצרפתית, נכון לעכשיו. בטהיטי מתגוררים רוב תושבי הטריטוריה והוא מרגיש ״עירוני״ בחלקיו הסמוכים לעיר הבירה פפאטה, הידועה בשוק העירוני הססגוני שלה, המבנים בסגנון קולוניאלי, ובשוק האוכל הלילי. יחד עם זאת, ברגע שמתרחקים ״מהמטרו״ של פפאטה, התחושה שאכן הגעתם לאי טרופי מבודד מתחילה להתחזק. 

ריקודים פולינזים באי טהיטי
You may also like

הסיבה לביקור באיי פולינזיה הצרפתית קשורה לרוב לחופיה הקסומים. לכן, מרבית תיירי ״חבילות נופש״ אינם מקדישים חשיבות לטיול בטהיטי, אולם האי מציע אינספור הרפתקאות לחובבי הטבע. למבקרים בטהיטי מומלץ לשכור רכב או להצטרף לסיורים מודרכים לאורך חופי האי. החוף המערבי שוכן בצידו ״היבש״ של האי והנסיעה מפפאטה עד לקצה כביש החוף, בעיירת הגלישה המפורסמת Teahupoo, מזמינה מספר עצירות בגנים בוטניים, חופים מכוסים בחול וולקני שחור, שרידי מקדשים וכנסיות ציוריות. לחובבי הטרקים הביקור בטהיטי הוא בגדר חובה. באי תמצאו מסלולי הליכה בכל דרגות הקושי אל פסגות ההרים ובתוך עמקים הנמתחים ממרכזו ועד לשפת הלגונה.

ואם כבר דיברנו על עמקים, הסיור האולטימטיבי בטהיטי הוא חציית האי דרך מרכזו ההררי והלא מיושב. עמק Papenoo מנקז כמויות אדירות של מי גשמים המוצאים את דרכם לנהר הנושא את אותו השם. הסיור המודרך ברכבי שטח הוא לאורך תוואי הנהר ובדרך עוצרים באינספור מפלים, בריכות טבעיות, ושרידי מקדשים עתיקים. אל צידו השני של האי נגיע דרך מנהרה ונבקר באגם נסתר לפני החזרה לכביש החוף.

טרק בטהיטי - פולינזיה הצרפתית

קבוצת איי החברה

מטהיטי, מתחילים את הדילוג בין האיים שבחרתם לכלול במסלול הטיול שלכם בפולינזיה הצרפתית. טהיטי הוא חלק מארכיפלג ״איי החברה״ (The Society Islands) ובד״כ, התחנה הראשונה לאחר טהיטי היא האי השכן מוריאה (Moorea). ההגעה למוריאה נעשית בטיסה קצרצרה מטהיטי או במעבורת (כחצי שעה הפלגה). במוריאה מורידים הילוך ומתרגלים ״לזמן האי״ האיטי. באי מלונות ובתי הארחה בכל הרמות, מסעדות עממיות מעולות, מסלולי הליכה, חופים טרופיים ולגונה רחבת מימדים.

האי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - מבט מהאוויר

ממוריאה בד״כ ממשיכים לאי המפורסם בורה בורה. הלינה בבורה בורה יקרה, אך ניתן להוזיל את סעיף הוצאות זה ע״י לינה באי המרכזי ולא באיונים הקטנים המקיפים את האי. סיור החובה בבורה בורה הוא שייט בלגונה, הכולל ביקור במספר נקודות מעניינות לשנורקל, מפגש עם ״תושבי״ הלגונה, וארוחת צהריים מפנקת בלוקיישן קסום (בגרסת היום המלא של הסיור). כמו כן, ניתן בקלות להקיף את האי באופניים או להצטרף לסיור מודרך. מומלץ לעצור בדרך בנקודות תצפית הפזורות על רכס ההרים. בחלקן עדיין תמצאו שרידים של תותחים שהוצבו ע״י הצבא האמריקאי במלחמת העולם השנייה נגד פלישה יפנית לבסיס שהקימו באי.

ריזורט ובקתות מעל המים - בורה בורה - פולינזיה הצרפתית

בקבוצת איי החברה, מספר איים פחות מוכרים המתאימים למיטיבי לכת או טיילנים שרוצים לחוות את ״פולינזיה של פעם״ מבלי להתרחק יותר מדי מטהיטי. היפה ביותר הוא האי מאופיטי (Maupiti) אותו ניתן להקיף ברגל. באי הואהינה (Hauhine) , תצאו לסיור עצמאי עם רכב שכור או במסגרת סיור מודרך ותקיפו את האי שבו הצמחייה עשירה והחיים רגועים. האיים ראיטיאה וטאהא (Raiatea & Tahaa) כלואים באותה הלגונה. באי ראיטיאה, בו יש טיפה יותר ״אקשן״, תצאו לטרקים בלתי נשכחים ביערות הגשם או לרכס שבו גדל אחד מהצמחים הנדירים ביותר בעולם. באי טאהא, מגדלים וניל משובח ופנינים שחורות.

הואהינה - טהיטי - פולינזיה הצרפתית

קבוצת איי מרקיז

הדבר הרחוק ביותר מחופשת ״בטן גב״ בפולינזיה הצרפתית הוא הדילוג לקבוצת איי מרקיז (The Marquesas Islands). זהו הארכיפלג הנידח והמרוחק ביותר מטהיטי, קרוב מאוד לקו המשווה, אך ההגעה אליו אינה מצריכה מאמץ רב מדי בשל קווי התעופה הנוחים לשני האיים המרכזיים שבקבוצה. איי מרקיז הם ״הפראיים״ ביותר, הן מבחינת הטבע והן מבחינה התרבות. הם אינם מוגנים ע״י שוניות אלמוגים והאוכלוסייה הדלילה מתחזקת מסורת עתיקה של אורח חיים מחוספס הממוקם ״על התפר״ שבין הדת הקדומה לנצרות. לא במקרה בחרו הצייר הצרפתי פול גוגן והזמר הבלגי ז׳ק ברל, לבלות באיי מרקיז את שנותיהם האחרונות.

באי נוקו היבה (Nuku Hiva), יוצאים לטרק קצר למפל המים הגבוה ביותר בפולינזיה הצרפתית הנשפך לעמק פורה ובו שרידים של התיישבות קדומה ועצי פרי רבים. באי היבה אואה (Hiva Oa), תוכלו לעלות לקברם של גוגן וברל ״הזוכים״ לנוף עוצר נשימה ולבקר במוזיאונים המוקדשים לשני הידוענים שתרמו רבות לתושבי המקום, כל אחד בזמנו. חובה גם לצאת למסע ברכבי שטח לצדו המרוחק של האי. היעד המבוקש הוא מתחם מקדשים מרהיב ובו פסלי אבן דמויי אדם המתנשאים לגובה של יותר מ- 2.5 מטרים. בארכיפלג מספר איים נוספים המתאימים למטיילים סקרנים והרפתקניים במיוחד.

נוקו היווה איי מרקיז פולינזיה הצרפתית
מקדש פולינזי - איי מרקיז - טהיטי

קבוצת איי טואמוטו 

איי טואמוטו (Tuamotu) מהווים את רצף האטולים הגדול ביותר בעולם. אטולים הם למעשה ״שרידים״ מאיים וולקניים אשר שקעו מתחת לקו המים. כל שנותר היא שונית אלמוגים שפעם שרטטה את גבולות הלגונה שהקיפה את האי הגבוה. מן האוויר, האטולים נראים כמחרוזת פנינים. בשל היעדר משאבי טבע וקרקע פורייה, האטולים מאוכלסים בדלילות והביקור בהם מהווה הזדמנות ״להוריד הילוך״, לבקר בחופים בלתי נתפסים ביופיים הטרופי, ולהנות מהדגה העשירה במימי הלגונה ומחוצה לה במסגרת צלילות ושנורקל.

 האי פאקאראבה (Fakarava) הוא חלק משמורה ימית של אונסק”ו. באטול מספר קטן של בתי הארחה ואינספור חופים מרהיבים. בחלקו הדרומי של האי חופים עטורים בחול ורוד. מוטיב החול הורוד חוזר באטול טיקהאו (Tikehau). מסגרת סיור בלגונה, תזכו לשחות עם מנטות, לבקר ״באי הציפורים״, ולבלות שעות בחופים נידחים מהצבע הרומנטי. האטול רנגירואה (Rangiroa) הוא הגדול והמפורסם ביותר בפולינזיה הצרפתית. צוללנים מכל העולם פוקדים את האי מדי שנה, אך גם מטיילים שאינם צוללים יהנו מהדגה העשירה ומביקור בלגונה הכחולה. באיזור נידח באטול, ״כלואה״ לגונה קטנה בתוך הלגונה העצומה של רנגירואה

חופים עם חול ורוד באטול טיקהאו פולינזיה הצרפתית

איי אוסטרל ואיי גמבייר

מעטים המטיילים המבקרים בקבוצות האיים הללו, בטח בביקורם הראשון בפולינזיה הצרפתית. את חופי האי רורוטו (Rurutu) בקבוצת איי אוסטרל, פוקדים מדי שנה בין אוגוסט לנובמבר לווייתנים גדולי סנפיר. האי נחשב לאחד מהמוקדים הטובים ביותר בעולם לצפייה ולשחייה עם לווייתנים. בהמשך הארכיפלג, האי Raivavae ידוע ״כבורה בורה״ של פעם, אי של אותנטיות צרופה ונופים מרהיבים. בקבוצת איי גמבייר, המקומיים מגדלים פנינים שחורות ועסוקים בעיקר בדייג ובטיפוח גינותיהם. קבוצת האיים המרוחקים היא ערס הנצרות הקתולית באוקיינוס השקט. כחלק מתקופה די טראגית בהיסטורית הארכיפלג, נבנו בהוראת המיסיונרים הקתולים כניסות מרשימות רבות שעלו בחייהם ובבריאותם הנפשית של רבים מתושבי האיים.

שחייה עם לווייתנים בפולינזיה הצרפתית

לחוות את גן העדן בעודנו בחיים

איי טהיטי ופולינזיה הצרפתית הם מהמקומות האחרונים שיושבו על ידי האנושות, 118 איים חלומיים שכל אחד הוא עולם ומלואו

בואו לחוות את המקום שממנו עשויים חלומות בטיול עצמאי לאיי פולינזיה הצרפתית המותאם אישית