טיול בטהיטי: טיפים ומידע כללי למטייל באיי טהיטי – פולינזיה הצרפתית

בטוח כבר שמעתם לא פעם ולא פעמיים את המונח ״גן עדן עלי אדמות״ או ״חלום שאסור לפספס״ כשמתארים ייעדי תיירות ברחבי העולם, אולם מעטים הם היעדים שבאמת עונים על הציפייה האקזוטית. במקרה של טיול באיי טהיטי, המונחים השיווקיים הבנאליים הללו הופכים את החלום למציאות. באיים אשר הביקור בהם דומה למסע ביקום מקביל, הטבע פיסל בשלמות את הנוף והתושבים האקזוטיים המעטים זוכים לחיים נטולי דאגות. זהו מסע שממנו תחזרו עם ראייה אחרת לגבי משמעות החיים ולבטח תחושו ברוגע ואנרגיות שמזמן לא הרגשתם בנפשכם.

בכתבה זו, אחלוק עמכם מידע כללי וטיפים לביקור ותכנון טיול בטהיטי (פולינזיה הצרפתית). לפני שנתחיל, חשוב לציין שטהיטי הוא לא רק האי הגדול ביותר בפולינזיה הצרפתית, אלא שבשמו לעיתים קרובות עושים שימוש לתיאור כלל היעד. או במילים אחרות, איי טהיטי = פולינזיה הצרפתית.

כתב וצילם: אביחי בן צור 

לחוות את גן העדן בעודנו בחיים

איי טהיטי ופולינזיה הצרפתית הם מהמקומות האחרונים שיושבו על ידי האנושות, 118 איים חלומיים שכל אחד הוא עולם ומלואו

בואו לחוות את המקום שממנו עשויים חלומות בטיול עצמאי לאיי פולינזיה הצרפתית המותאם אישית

איפה נמצאת פולינזיה הצרפתית

אי שם ״באמצע הדרך״ שבין יבשת אוסטרליה לדרום אמריקה שוכן גן העדן של פולינזיה הצרפתית. את איי טהיטי מרכיבים כ-118 איים ואטולים הפזורים על פני שטח עצום בדרום האוקיינוס השקט השווה בגודלו ליבשת אירופה כולה! שטחם היבשתי הכולל שווה פחות או יותר לכחמישית משטחה של מדינת ישראל. שמו של האי הגדול ביותר בפולינזיה הצרפתית הוא טהיטי ובירת הטריטוריה היא העיר פפאטה (Papeete).

חופים עם חול ורוד באטול טיקהאו פולינזיה הצרפתית

למה כדאי לבקר באיי פולינזיה הצרפתית

בהתחשב במרחק הרב של טהיטי ואיי פולינזיה הצרפתית מישראל, זו בהחלט שאלה לגיטימית ביותר. האיים של טהיטי הם מהיפים ביותר מבין אלפי האיים החלומיים שבדרום האוקיינוס השקט. הגיוון הגאולוגי שבין קבוצות האיים השונות שמרכיבות את הטריטוריה הצרפתית, התרבות הפולינזית האקזוטית, הלגונות רחבות הממדים שמקיפות את מרבית האיים ושלל הפעילויות מעבר לסתם רביצה על חופים מושלמים – כולם חוברים יחדיו ליצירת חוויה בלתי נשכחת. עדיין לא משוכנעים? הנה עשר סיבות מדוע לבקר בטהיטי.

חוף ים באי מאופיטי - פולינזיה הצרפתית - טהיטי

מי הם הפולינזים של איי פולינזיה הצרפתית

התושבים המקוריים של איי טהיטי ופולינזיה הצרפתית הם הפולינזים. כחלק ״מהנדידה הפולינזית הגדולה״ אשר סיבותיה הן עדיין בגדר תעלומה, גילו הפולינזים את האיים הבלתי מיושבים של טהיטי במספר גלי הגירה. בעזרת חושי ניווט והסתגלות מרשימים, הגיעו החלוצים לאזור בין השנים 200 לפנה״ס ל-300 לספירה ואט אט התפשטו בכל חמשת קבוצות האיים שמרכיבות את פולינזיה הצרפתית של ימינו. בסוף המאה ה-18 החל מגע סדיר עם אירופאים מצרפת ומאנגליה שבעקבותיהם נחתו בחופי האיים חוקרים והרפתקנים רבים, סוחרי לווייתנים ומיסיונרים נוצריים.

המגע עם ״האדם הלבן״ היה הרסני ביותר עבור הפולינזים. לא רק שרבים מהם נקטלו ע״י מחלות פשוטות שהביאו עימם ״האורחים״, אלא שהוכרחו הם להמיר את דתם ולשכוח מתרבותם העתיקה. החל מ-1842, האיים הם תחת חסותה של צרפת. כיום הטריטוריה נהנית ממעמד רשמי של קולקטיב מעבר לים שבו חיים כ-285,000 תושבים שהם בעלי אזרחות צרפתית. בעיר הבירה – פפאטה – אף מתגוררת קהילה יהודית זעירה בת כ-200 נפשות. 

Tahitian Dancing - French Polynesia 3
Rikitea- Mangareva Gambier Islands French Polynesia - Local dance

חמשת קבוצות האיים של טהיטי

כ-118 איים ואטולים מרכיבים את הטריטוריה הצרפתית, אולם רק כ-67 מהם מיושבים. כל האיים נוצרו מהרי געש קדומים והם מחולקים לחמש קבוצות איים הנבדלות אחת מהשנייה מבחינה תרבותית אך בעיקר מבחינה טופוגרפית. להלן סקירה זריזה של חמשת קבוצות האיים בפולינזיה הצרפתית: איי החברה  – איים גבוהים שבד״כ מעוטרים בשונית אלמוגים היוצרת לגונה פנימית רחבה, איי טואמוטו – רצועת האטולים הגדולה ביותר בעולם, איי מרקיז – איים גבוהים ללא שונית אלמוגים המתאפיינים בצוקי בזלת מחודדים ובטבע פראי, ואיי גמבייה ואיי אוסטרל  הנידחים. 

מפה של איי פולינזיה הצרפתית

מתי כדאי לנסוע לטהיטי

מזג האוויר באיי טהיטי הוא טרופי ולכן חודשי השנה מחולקים לשתי עונות: העונה ״היבשה״ (אפריל-אוקטובר) והעונה ״הרטובה״ (נובמבר-מרץ). בעונה היבשה (שהיא גם ״החורף״ המקומי), רוח סחר קבועה נושבת מכיוון מזרח ולכן מזג האוויר פחות גשום ולח. התחושה היא יותר נעימה הודות לרוח הקבועה וזה גם הזמן הכי מתאים לחובבי ספורט ימי לרבות גלישה מכל הסוגים. עונת השיא היא בין יוני לספטמבר שבה גם מתקיים הפסטיבל השנתי בטהיטי בחודש יולי. העונה ״הרטובה״ מתאפיינת בגשם לפרקים (אך גם הרבה מאוד ימי שמש) ולחות גבוהה יותר. התחושה דומה לתחילת חודש יוני טיפוסי בתל אביב. קיימת אפשרות לסופות טרופיות ואף לציקלונים במקרים מאוד (מאוד) נדירים. באיי מרקיז המרוחקים, מזג האוויר קצת שונה. ניתן לבקר בכל חודשי השנה ובעיקר במהלך ״העונה הרטובה״ בשאר הטריטוריה

לסיכום, העונה המומלצת לטיול בפולינזיה הצרפתית היא בין פסח לחגי תשרי, מזג האוויר הכי טוב הוא בין חודשי יוני-ספטמבר, ובאיי מרקיז ניתן לבקר בכל חודשי השנה, עם נטייה עונתית למעט יותר גשם בחודשים יוני ואוגוסט.

טרק בטהיטי - פולינזיה הצרפתית
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 13
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - ריקודים מסורתיים

איך מגיעים לטהיטי מישראל

בהנחה שמשבר הקורונה לא השפיע על הטיסות הבינ״ל  הרלוונטיות, הדרך הנוחה ביותר להגיע מישראל לטהיטי היא עם חברת יונייטד איירליינס, המפעילה טיסות מתל אביב לסן פרנסיסקו וטיסות המשך לטהיטי (כ-7.5 שעות). ניתן גם להגיע בטיסה ישירה מניו זילנד, טוקיו, פריז (דרך אייר פראנס עם עצירת תדלוק בלוס אנג׳לס), אי הפסחא (צ׳ילה), איי קוק, וקלדוניה החדשה. חברת הלואו קוסט פרנץ׳ בי מפעילה קו בין פריז (אורלי) לטהיטי, עם עצירה בסן פרנסיסקו. החברה מציעה מחירים אטרקטיביים וגמישים ביותר, ומאפשרת לפצל את הסגמנטים וכך ליצור עצירה של ממש בסן פרנסיסקו. כל הטיסות נוחתות בשדה התעופה הבינ״ל שנמצא כ-20 דק׳ נסיעה מעיר הבירה של פולינזיה הצרפתית – פפאטה. ביולי 2022, הודיעה חברת התעופה דלתא איירליינס על פתיחת קו חדש בין לוס אנג׳לס לטהיטי שעתיד להתחיל לפעול בדצמבר 2022. 

You may also like
מאופיטי פולינזיה הצרפתית

ויזה וכסף

פולינזיה הצרפתית זוכה למעמד של קולקטיב מעבר לים של צרפת. לכן, היא איננה חלק מהאיחוד האירופי אולם ויזת תייר ל-90 יום ניתנת לאזרחי מספר מדינות (כולל ישראל) בעת הנחיתה. שימו לב שבביקורת הדרכונים עלולים לבקש מכם להציג את כרטיס הטיסה שלכם אל מחוץ לטריטוריה. לכן, הדפיסו מבעוד מועד את כרטיסי הטיסה.

המטבע המקומי הוא פרנק פסיפי אשר צמוד לשער האירו. נכון ל-2022, שער החליפין עומד על כ-119 פרנקים פסיפיים עבור אירו אחד (דולר אחד שווה בערך כמאה פרנקים פסיפיים). בטריטוריה ניתן להשתמש באירו אך מומלץ להצטייד במזומנים בטהיטי. השימוש בכרטיסי אשראי נפוץ ביותר (למעט במספר קטן של איים) ובד״כ אינו גורר עמלות נוספות מצד הסוחרים.

Bora Bora Pearl Beach Resort - beach view

איך מתניידים בין האיים

המעבר בין האיים של פולינזיה הצרפתית נעשה כמעט תמיד באמצעות טיסות פנים, שהן חוויה בפני עצמה בשל הנוף הנשקף מחלון המטוס. חברת התעופה המקומית, אייר טהיטי, היא בעלת סטנדרטים של שירות ובטיחות מערביים. החברה משרתת עשרות איים ומציעה חבילות לטיסות פנימיות המקלות ומוזילות משמעותית את הדילוג בין האיים השונים. ניתן לדלג בין מספר איים גם באמצעות מעבורת.

טיסת פנים אייר טהיטי - פולינזיה הצרפתית

אופציות לשייט באיי פולינזיה הצרפתית

ניתן גם לבקר בקבוצות האיים השונות גם במסגרת חבילות שייט רבות, כולל הפלגה חלומית לאיי מרקיז המרוחקים. השייט יוצא מהנמל של פפאטה – עיר הבירה של טהיטי – ומדלג בין האיים השונים בהתאם למסלול הנבחר. חשוב לציין שמסלולי השייט אמנם מאפשרים ביקור במספר רב של איים בפרק זמן מצומצם, אולם מטבעם אינם הם מאפשרים היכרות עמוקה עם כל אי ואי.

שייט בארנואי איי מרקיז פולינזיה הצרפתית

באילו איים בטהיטי כדאי לבקר ומה עושים

את פולינזיה הצרפתית מרכיבים כ-118 איים ואטולים חלומיים אז כיצד בוחרים באילו איים כדאי לבקר בטיול שהוא בגדר מסע של פעם בחיים.

כמובן שהאי המפורסם בורה בורה ישר קופץ לראש, אך חשוב להדגיש: המבחר הוא באמת עצום ואף אי אינו זהה לשכניו. כל אי הוא עולם ומלואו, הן בשל בידודו היחסי והן בשל ייחודו הטופוגרפי. מומלץ מאוד שלא למהר ולהתגבר על הדחף הטבעי להספיק ולראות כמה שיותר. לכן, אני ממליץ על ״כלל אצבע״ לפיו על כל עשרת ימי טיול, ביקור בשלושה איים לכל היותר, ולדעת מראש – עוד בשלב תכנון הטיול – מה כל קבוצת איים מציעה, אילו סוגי פעילויות וחוויות צפויות על כל אי, ובהתאם לכך לתכנן את המסע. לאילו מכם שחפצים בטעימה קטנה, הנה עשרת האיים האהובים עליי בטהיטי.

בחלק מהאיים, הפוקוס של הטיול יהיה בטבע, דרך טרקים בכל הרמות בעקבות מפלי מים, נקודות תצפית מרהיבות, והיכרות מקרוב עם החי והצומח. באיים המוקפים בשונית אלמוגים, הלגונות העצומות הן האטרקציה המרכזית. באיים אלה, מומלץ לצלול או פשוט לשנקרל בנקודות מעניינות. סיורים מודרכים יביאו אתכם לנקודות מעניינות בלב הלגונות וסיורים אלה בד״כ מסתיימים ב״על האש פולינזי״ על איון מבודד בקצה השונית הנקרא motu. ישנם גם איים מיוחדים שבהם התרבות האקזוטית חייה ובועטת. באיים אלה מקדשים עתיקים מחכים לכם ביערות הגשם העטורים בפסלי אבן מסתוריים, ותוכלו ליהנות גם ממופעי תרבות קצביים וצבעוניים, וחיי קהילה רגועים ושלווים שהם חוויה בפני עצמה.

לסיכום, בניגוד לסטראוטיפ שטופח במשך עשרות שנים ע״י משרד התיירות המקומי, טיול לאיי טהיטי – פולינזיה הצרפתית – לגמרי אינו חייב להסתכם בבטן-גב, אולם מומלץ לשלב מספר ימים למילוי המצברים אם כבר הגעתם לגן העדן של טהיטי.   

מקדש בהיבה אוא - פסלי טיקי - טהיטי - פולינזיה צרפתית

איפה לנים בפולינזיה הצרפתית

הידעתם כי הלינה בבקתות מעל המים הומצאה בפולינזיה הצרפתית של שנות ה-60? המאורע ההיסטורי התרחש באי מוריאה ומאז, הבקתה המפנקת הפכה לסימן ההיכר של היעד. מאורע זה, אומנם, מהווה מעין ״חרב פיפיות״ שכן הביקור באיים של טהיטי אינו רק נחלתם של זוגות בירח דבש או תיירים עתירי ממון. בפולינזיה הצרפתית קיים מגוון רחב של מקומות לינה במחיר שלעתים אינו שונה בהרבה מטיול במערב אירופה בשיא הקיץ. בנוסף, פולינזיה הצרפתית זולה יותר מאיי הוואי בהרבה מאוד פרמטרים. מקמפינג פשוט על שפת הלגונה ועד לריזורטים היוקרתיים של בורה בורה, הכל שאלה של רמת הפינוק הנחשקת. בנימה אישית, את החוויה האותנטית ביותר תמצאו ללא ספק בפנסיונים מקומיים שבבעלות משפחתית. שם, תזכו להכיר את הפולינזים החמים ולטעום מהמטבח המקומי המשובח ברמת פינוק הנעה מהבסיסית ליוקרתית.

בקתות מעל המים בפולינזיה הצרפתית

כמה עולה טיול בטהיטי – פולינזיה הצרפתית

טיול לגן העדן של איי טהיטי אינו שווה ערך לטיול בתאילנד וחשוב לתאם ציפיות לפני שמתכוננים למסע. אחרי הכל, מדובר בנסיעה שהיא עבור ישראלים באמת מסע לקצה העולם. אבל אל חשש, במקרה של איי טהיטי – חוויה בלתי נשכחת מחכה לאלו שמעזים ותגלו שבאיים ניתן לטייל הן כתרמילאי והן כאחרון האוליגרכים. מלבד עלות הטיסה הבינ״ל (שיכולה להיות לא כ״כ יקרה אם מזמינים זמן רב מראש), העלויות העיקריות הן כמובן סעיפי הלינה, הסיורים באיים והטיסות הפנימיות. את סעיף הטיסות הפנימיות ניתן להוזיל ע״י רכישת air pass מחברת אייר טהיטי וגם את סעיף הלינה והסיורים ניתן להוזיל באמצעות לינה בפנסיונים משפחתיים ובהשכרת רכב באיים.

מומלץ להתייעץ עם מומחה ליעד ולתכנן טיול שתפור בדיוק למידות שלכם.

לסיכום, טיול באיי טהיטי של פולינזיה הצרפתית אינו חייב להישאר בגדר חלום. המסע הוא הרבה מעבר לחופשת בטן גב והחוויה העוצמתית מפעילה את כל החושים. כשתחזרו מהטיול, תחושו שזה עתה חזרתם מביקור ביקום מקביל אל ״העולם האמיתי״. ולא, אין זה חובה להיות אוליגרך כדי לחוות את תחושת גן העדן של טהיטי בעודך בחיים. 

לחוות את גן העדן בעודנו בחיים

איי טהיטי ופולינזיה הצרפתית הם מהמקומות האחרונים שיושבו על ידי האנושות, 118 איים חלומיים שכל אחד הוא עולם ומלואו

בואו לחוות את המקום שממנו עשויים חלומות בטיול עצמאי לאיי פולינזיה הצרפתית המותאם אישית