המדריך לירח דבש מושלם בפולינזיה הצרפתית

זהו סיפורו של ירח דבש מושלם בפולינזיה הצרפתית שכלל דילוג בין שישה איים טרופיים ב-30 יום. איי פולינזיה הצרפתית מהווים יעד מושלם לירח דבש. הם מציעים שילוב בין יוקרה לאותנטיות, ביקור באיים מפורסמים לבין פנינים נסתרות, השתתפות בפסטיבל ססגוני עם צלילות מרהיבות, ובילוי בחופים מושלמים עם טרקים ביערות הגשם הקסומים. הבה נצא למסע מרתק בדרום האוקיינוס השקט ונחווה ביחד רגעים בלתי נשכחים מירח דבש מושלם בפולינזיה הצרפתית. 

זה היה ביקורי השביעי בפולינזיה הצרפתית, או טהיטי כפי שהיא מכונה לעתים קרובות (למרות שטהיטי הוא רק האי הראשי בטריטוריה המורכבת מ-118 איים ואטולים). חלפה כמעט שנה מאז ביקרתי לאחרונה באיים במסגרת טיול משפחתי עם הוריי ואחותי הקטנה, אולם עכשיו סוף סוף הגיעה העת לחלוק את גן העדן האישי שלי עם אשתי הטרייה, אלה.

כתב וצילם: אביחי בן צור

סרטון ירח הדבש המושלם בטהיטי

צפו בסרטון ירח הדבש שלנו המחולק לשני פרקים.

חלק 1: הגעה לטהיטי והאטולים

בחלק הראשון, נצא לטרק למפל נסתר בחלקו הפנימי הבלתי מיושב של טהיטי ונדלג לאטולים החלומיים Rangiroa ו-Fakarava לצלילות ובילוי בחופים מושלמים.

חלק 2: פסטיבל ה-Heiva בטהיטי ואיי החברה

בחלק השני,נחווה את פסטיבל Heiva בטהיטי ולאחר מכן נדלג בין האיים מאופיטי, בורה בורה ומוריאה.

לחוות את גן העדן בעודנו בחיים

איי טהיטי ופולינזיה הצרפתית הם מהמקומות האחרונים שיושבו על ידי האנושות, 118 איים חלומיים שכל אחד הוא עולם ומלואו

בואו לחוות את המקום שממנו עשויים חלומות בטיול עצמאי לאיי פולינזיה הצרפתית המותאם אישית

הגעה לטהיטי

אחרי מסע שארך למעלה מ-30 שעות, הגענו סוף סוף לטהיטי מיד לאחר השקיעה ובאותו היום שבו יצאנו מנתב״ג. את פנינו קיבלה להקת הריקודים הקבועה, העוזרת לתיירים להעביר את הזמן בנעימים בתור לביקורת הדרכונים. עם היציאה לטרמינל, הופתענו לראות את חברינו המקומיים ז’אק ואיריס שהפתיעו אותנו עם קבלת פנים חמה שכללה, כמיטב המסורת המקומית, כתרים מהודרים ושרשראות פרחים. לאחר שאספנו רכב שכור ליומיים הבאים, התמקמנו בפנסיון בפאתי מרכז העיר Papeete, בירת פולינזיה הצרפתית.

הגעה לטהיטי - עם איריס וג׳קי
הגעה לטהיטי - מחרוזות פרחים

יום ראשון בשוק הבוקר של טהיטי

הודות לג’ט לג הקיצוני, התעוררנו בדיוק בזמן למהדורת יום ראשון המיוחדת של השוק המרכזי של Papeete. שלא כמו בימים אחרים, השוק נפתח הרבה לפני הזריחה והרחובות שמסביבו סגורים לתנועת כלי רכב עד שתגיע העת ללכת לכנסייה או לשוב הביתה ולהתכונן לסעודת יום ראשון המסורתית. בדקנו את טריות הדגים ואת מבחר המאכלים המקומיים, אך לבסוף הסתפקנו במשהו קליל לארוחת הבוקר, פירות וירקות להמשך היום וכמה סבבים של מיץ קנה סוכר המועשר בג’ינג’ר ופסיפלורה.

שוק יום ראשון בבוקר בפפאטה בירת טהיטי - דגים
שוק יום ראשון בבוקר בפפאטה בירת טהיטי - פירות
שוק יום ראשון בבוקר בפפאטה בירת טהיטי - מיץ קנה סוכר

טיול למפל הנסתר

כשהבוקר בעיצומו, נסענו לאורך החוף המזרחי הפראי של טהיטי ונכנסנו לעמק Faraura. הטופוגרפיה הדרמטית של טהיטי היא מגרש משחקים לחובבי טבע. האי מחורר בעמקים מרהיבים מכוסים בצמחייה עבותה, מפלים בשפע ופסגות משוננות המתנשאות לגבהים של מעל 2,000 מטר.

המטרה שלנו הייתה לא ללכת לאיבוד ביער הגשם ולעקוב אחרי תוואי הנהר במעלה הזרם עד הגעתנו למפל שאמור להיות בסוף העמק. בדרך, נאלצנו לחצות בזהירות את הנהר במקומות מסומנים (בערך) ותמיד להיזכר בפרס הנכסף שבסוף ההליכה המיוזעת.

טרק בעמק Faraura בטהיטי - חציית נחל

כשאני מדמיין את טהיטי, אלה בדיוק המחזות שעולים לי בראש. יער גשם בתולי, פסגות הרים בגווני ברקת, מפלי מים והיעדר נפש חייה. טרם תחילת המסע בחזרה ״לציוויליזציה״, קפצנו לטבילה בבריכה המרעננת, התפנקנו בעיסוי טבעי מתחת למפל ונהנינו מהשפע של השוק העירוני בפיקניק מאולתר.

טרק בעמק Faraura בטהיטי - מפל קטן
טרק בעמק Faraura בטהיטי - בריכת המפל
טרק בעמק Faraura בטהיטי - רמבוטן
טרק בעמק Faraura בטהיטי - פסיפלורה

נחזור לטהיטי בהמשך לפסטיבל ה- Heiva!

רנגירואה

הימים הראשונים בטהיטי היו רק המתאבן. ירח הדבש שלנו יצא לדרך באופן רשמי עם טיסה קצרה (ומאוד נופית) לרנגירואה. זו התחנה הראשונה שלנו באיי Tuamotu, אחד מחמשת קבוצות האיים של פולינזיה הצרפתית. איי טואמוטו מרכיבים את השרשרת האטולים הגדולה ביותר בעולם, עם למעלה מ-70 איי אלמוגים נמוכים שבקושי צפים מעל לפני האוקיינוס. רנגירואה הוא האטול הגדול ביותר בקבוצת איים זו ובו לגונה כה עצומה, שאפשר להכניס לתוכה את האי טהיטי ועדיין ישאר מקום פנוי. אין זה פלא מדוע כינויו של Rangiroa הוא “הלגונה האינסופית”. 

אי האלמוגים באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית

אזורי המחייה באטול הם למעשה חלק משוניות אלמוגים עתיקות. כאשר הר הגעש הכבוי, שיצר את האי במקור, שוקע תחת משקלו מתחת לגלים, כל שנותרה היא שונית אלמוגים צרה שכעת חוצצת בין האוקיינוס הפתוח ללגונה הפנימית שבמרכזה היתמר בעבר הר הגעש. בילינו את זמננו ״הפנוי״ ברנגירואה בשיטוט ברחבי האי בעזרת אופניים, כולל ביקור בחוות פנינים בה למדנו על תהליך הייצור של פנינים שחורות.

ילדים מקומיים באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית
מטע קוקוסים באטול רנגירואה
מטע קוקוסים באטול רנגירואה
פרח הטיארה רנגירואה
חוות הפנינים של גוגן באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית
חוות הפנינים של גוגן באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית 2
חוות הפנינים של גוגן באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית 3

צלילות ברנגירואה

הכניסה והיציאה מהלגונה העצומה של רנגירואה נעשית דרך שני פתחים (lagoon pass) טבעיים ורחבים שגם הופכים את היעד לגן עדן לצלילות. בביקורי הראשון בפולינזיה הצרפתית בשנת 2015, צללתי לא מעט ברנגירואה. עתה, הגיעה העת לסגור את המעגל ולהראות לאלה את הגעתי לרנגירואה לצלילה, והגיע הזמן לסגור מעגל להראות לאלה את הפלאים התת ימיים של ״סוף העולם״. במהלך שתי הצלילות שלנו ב-Tiputa Pass, ראינו יותר כרישים ממה שאנחנו יכולים לספור, צלופח אגרסיבי ואפילו דולפין מרחוק.

צלילות באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - דג פאפר
צלילות באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - דג שטוח
צלילות באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - דולפין
צלילות באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - כרישים
צלילות באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - צדפה גדולה
צלילות באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - צלופח

הלגונה הכחולה

עם קצת מאמץ, גם אלה מביננו שאינם צוללים יהנו ברנגירואה. החלקים המרוחקים של האטול מתהדרים בכמה מקומות נדירים לחובבי חופים, המפורסם שבהם הוא הלגונה הכחולה. אחרי ארוחת בוקר קלה, עלינו על סירה לכיוון הלגונה הכחולה, המרוחקת כשעה מהאזור המיושב של רנגירואה.

בדרך אל היעד הנכסף, הקפטן עצר לכמה דקות ב-Tiputa Pass לנסות לפתוח את היום ברגל ימין עם איתור דולפינים. בתזמון מושלם, הגענו בדיוק כשהגאות היוצאת פגשה את הגלים הנכנסים אל תוך הלגונה, התנאים המועדפים על הדולפינים המקומיים. כבר ראיתי דולפינים בעבר באי ראוניון, אבל ביום הזה, להקת הדולפינים פינקה אותנו במתנה בלתי נשכחת לרגל ירח הדבש.

דולפין קופץ בפתח הלגונה של רנגירואה - פולינזיה הצרפתית 2
דולפין קופץ בפתח הלגונה של רנגירואה - פולינזיה הצרפתית
שני דולפינים קופצים באוויר - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית

הלגונה הכחולה של רנגירואה היא מעין לגונה הכלואה בתוך הלגונה, טעימה מיוחדת של גן עדן טרופי ומקום מושלם לבלות בו יום. זה נראה כמו משהו שראיתם בעבר, אבל רק בגלויות או בשומרי מסך. עם הגעתנו, הצוות עמל על הכנת ארוחת הצהריים ואנו התפננו לחקור את נפלאות הלגונה הכחולה, למצוא מקום שקט לשים את הראש, ולאתר את חיות הבר המגוונות באוויר ומתחת לגלים.

טיסה מעל הלגונה הכחולה של האטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית
הלגונה הכחולה - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - lagon bleu
הלגונה הכחולה באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - ציפורים
הלגונה הכחולה - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - פיקניק
הלגונה הכחולה - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - רצועת חול
הלגונה הכחולה באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - נחים על החוף
הלגונה הכחולה - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - סטניגריי
הלגונה הכחולה - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - שולחן בלגונה
הלגונה הכחולה - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית
הלגונה הכחולה באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - כרישים וציפורים
הלגונה הכחולה - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - אלה מצלמת כרישים
הלגונה הכחולה באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - אלה

כשלא אכלנו או רבצנו על החוף, הצוות הנעים את זמננו בשיעורי שזירה מענפי עצי קוקוס, מוזיקה והתנסות בריקודים פולינזים מסורתיים. היום שבילינו בלגונה הכחולה של רנגירואה הוא מסוג הימים שנצרבים לנצח בזיכרון הקולקטיבי שלנו.

הלגונה הכחולה באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - ריקודים
הלגונה הכחולה באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - ריקודים 2
הלגונה הכחולה - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - מוזיקה
הלגונה הכחולה באטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - שזירה 2
טיסה מעל הלגונה הכחולה של האטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית

אי האלמוגים

סיור ״החובה״ הנוסף ברנגירואה הוא לאי האלמוגים (Ile aux Recif או Reef Island), מרחק כשעה דרומית לאזור המיושב של האטול. אי האלמוגים הוא למעשה אזור המנוקד בתצורות אלמוגים מוגבהות הנקראות “feo“. האלמוגים העתיקים נדחפו כלפי מעלה על ידי פעילות געשית קדומה ונשחקו אט אט על ידי איתני הטבע במרוצת השנים בעודם יוצרים בריכות טבעיות מרשימות.

אי האלמוגים - האטול רנגירואה - פולינזיה הצרפתית
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - אלמוגים מוגבהים 3
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - בריכות טבעיות
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - הלגונה
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - צד הלגונה
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית

לאחר קבלת פנים חמה מהחזירים המקומיים, יצאנו להליכה קצרה מקו החוף אל האלמוגים החדים כתער שבקצה השונית, ובילינו מספר שעות במקום שהוא ההגדרה המדוייקת בעיני לשלמות טרופית. 

אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - עצי קוקוס
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - חזיר
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - חול ורוד
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - אלמוגים מוגבהים
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - אלמוגים מוגבהים 2
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - אלמוגים חדים
אי האלמוגים - רנגירואה - פולינזיה הצרפתית - מתחת למים

פאקאראבה – דרום

התחנה הבאה שלנו הייתה Fakarava , אחד מעשרת האיים השווים ביותר בפולינזיה הצרפתית. פאקאראבה הוא האטול השני בגודלו בטריטוריה הצרפתית לאחר רנגירואה מבחינת גודלו, וחלק נכבד מהלגונה הפנימית זוכה למעמד של שמורת ביוספרית של אונסק”ו הודות לשפע הדגה והאלמוגים. לאטול שני פתחים הממוקמים בקצוות מנוגדים. הפתח הצפוני קרוב לכפר הראשי ולשדה התעופה, בעוד שהפתח הדרומי מרוחק 90 דקות באזור מבודד של האי.

מחרוזת פרחים - קבלת פנים - פאקאראבה - פולינזיה הצרפתית

ביליתי כשבוע בפאקאראבה במהלך ביקורי הראשון באזור אבל הגעתי לפתח הדרומי רק במסגרת סיור מהכפר הראשי ביום סוער למדי. למרות מיקומו המרוחק, לפאקאראבה דרום מעמד על בקרב חוגים מסוימים. האזור המבודד זכה לתהילה בעקבות סדרת כתבות של עיתונאי צרפתי לפני שנים רבות. הפתח הדרומי הפך למקום צלילה אגדי שפוקדים אותו גופים כמו נשיונל ג’יאוגרפיק וצוללנים סקרנים הבאים לחזות ב”חומת הכרישים” וההטלה של להקות הדקרים (groupers).

מבט מלמעלה על פאקאראבה דרום - פולינזיה הצרפתית
מבט מלמעלה בטיסה אל פאקאראבה - פולינזיה הצרפתית
מבט מלמעלה בטיסה אל פאקאראבה - פולינזיה הצרפתית 2

פנסיון ריימיטי

הגענו לפנסיון ריימיטי מעט לאחר השקיעה, כששמי הלילה מוארים באינספור כוכבים זוהרים. הבונגלו שלנו, שנקרא כראוי “רובינזון קרוזו”, ממוקם בצד האטול הפונה לאוקיינוס, שם מיזוג אוויר טבעי זמין 24/7 הודות לרוחות סחר חזקות הנושאות גם את המנגינה השלווה של גלים המתנפצים על שונית המחסום.

פאקאראבה דרום - פולינזיה הצרפתית
מבט מלמעלה - פנסיון ריימיטי - פאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית
צלילות בפאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית - כיר כרישים
פנסיון ריימיטי - פאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית - צד השונית
פנסיון ריימיטי - פאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית - שקיעה

פנסיון ריימיטי הוא הישג יוצא דופן. במיקום כה מבודד, הבעלים הצליחו לייבא או לבנות מאפס נוחות מודרנית תוך שמירה על ווייב פולינזי אותנטי נטול מתחים. ולמרות שלעתים קרובות מתחשק פשוט לזחול אל תוך ערסל על שפת הלגונה ולקרוא ספר טוב, יש כל כך הרבה מה לעשות כאן, כולל קיאקים, שנורקל וצלילה (כמובן).

פנסיון ריימיטי - פאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית
אלה ב בפנסיון ריימיטי - פאקאראבה - דרום
חדר האוכל בפנסיון ריימיטי - פאקאראבה - דרום
פנסיון ריימיטי - פאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית - הבונגלו בצד השונית
מבט מלמעלה על הבונגלו בפנסיון ריימיטי - פאקאראבה - דרום

צלילה בפאקאראבה דרום

הצלילות בפתח הדרומי של פאקאראבה הוא חלומם של צוללנים רבים. ייתכן והמעמד האגדי של אתר הצלילה מעט מוגזם, אולם הטופוגרפיה של פתח הלגונה הצר והרדוד בהחלט יוצרת תנאים לצלילות בלתי נשכחות.

במקביל לגשם של אחר הצהריים, קפצנו לתוך סירת הזודיאק להפלגה קצרה לפתח הדרומי עם מועדון הצלילה Enata Diving. שתי הצלילות שלנו הביאו אותנו ראש בראש עם “קירות הכרישים” האגדיים של הפתח הדרומי. מדובר בעשרות כרישים המפטרלים באזור, הנראים בודקים אפשרויות לארוחת הערב הקרבה או רוכבים על הזרם כדי להעביר את הזמן. וכשהם לא מפטרלים, חלקם נראים ישנים על קרקעית האוקיינוס החולית. כל צלילה לוותה בסחיפה מרגשת בחזרה ללגונה או החוצה אל הים הפתוח בהתאם לזרם.

צלילות בפאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית - כרישים ישנים
צלילות בפאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית - כרישים
צלילות בפאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית - קיר הכרישים
צלילות בפאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית - קירות כרישים 2
צלילות בפאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית
צלילות בפאקאראבה - דרום - פולינזיה הצרפתית - כיר כרישים

חופי החול הורוד

אזור הפתח הדרומי של פאקאראבה הוא לא רק אתר צלילות משובח אלא גם מקטע באטול המכוסה ברובו בחול רך שבהתאם לזווית השמש ביום נתון, זוהר בגוונים ורדרדים וכתומים. לאחר ארוחת הבוקר, יצאנו עם הצוות של פנסיון ריימיטי לבלות בחופים הבתוליים ולהירגע בסביבה טרופית שקשה לתארה במילים.

חוף חול ורוד - פאקאראבה דרום - פולינזיה הצרפתית - חוף וסירה
חוף חול ורוד - פאקאראבה דרום - פולינזיה הצרפתית - יאכטות
חוף חול ורוד - פאקאראבה דרום - פולינזיה הצרפתית - מבט מלמעלה
חוף חול ורוד - פאקאראבה דרום - פולינזיה הצרפתית - ערסל
חוף חול ורוד - פאקאראבה דרום - פולינזיה הצרפתית - רצועת חול
חוף חול ורוד - פאקאראבה דרום - פולינזיה הצרפתית

פאקאראבה – צפון

החדשות הרעות היו שנאלצנו לעזוב את פנסיון ריימיטי והאזור הדרומי הקסום של האטול. אבל החדשות הטובות היו שלפנינו עוד שלושה לילות בבקתה חוף פשוטה אך מפנקת בצפון Fakarava. המעבר מדרום האטול לצפון הזכיר את ההגעה לעיר הגדולה לאחר בילוי ממושך באזור כפרי וזאת למרות שהכפר Rotoava, היישוב המרכזי בפאקאראבה, נטול גורדי שחקים או כל סממן שאפילו מרמז על לחץ.

פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - כביש החוף
פנסיון Havaiki Lodge - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית
פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - מבט על הלגונה

כשלא צללנו או טיילנו בצד הזה של האטול, אלה התמודדה בגבורה עם הכרישים המקומיים על גבי SUP, עבדנו בזהירות על השיזוף, ולגמנו קוקטיילים על המזח בזמן השקיעה.

פנסיון Havaiki Lodge - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - אלה על סאפ עם כרישים
פנסיון Havaiki Lodge - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - אלה על סאפ
פנסיון Havaiki Lodge - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - שקיעה
פנסיון Havaiki Lodge - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - קוקטיילים
פנסיון Havaiki Lodge - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - קוקטייל בשקיעה
פנסיון Havaiki Lodge - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - קוקטייל בשקיעה 2

חוף PK9

למחרת, שכרנו קטנוע חשמלי במטרה להגיע לחוף PK9, אחד החופים היפים ביותר בפולינזיה הצרפתית. חוף PK9 שוכן במיקום נידח ליד הפתח הצפוני מרחק כתשעה קילומטרים מהכפר הראשי (ועל כן שמו). הרכיבה אל החוף דורשת נסיעה לאורך מספר קילומטרים על אדמת אלמוגים, אבל ההרפתקה בהחלט שווה את המאמץ. בדרך, אפילו פגשנו זוג דייגים צעירים עמלים על ניקוי דגי תוכי שזה עתה תפסו בעזרת חניתות בזמן השפל. דגים אלה יועמסו בהמשך על מטוס בדרכם לשווקים בטהיטי.

חוף PK9 - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - נסיעה בקטנוע

חוף PK9 עלה על הציפיות למרות שהרוח חצתה כבר מזמן את ״רף הבריזה״. החוף הזה עונה על ההגדרה של חוף מושלם. סימן ההיכר שלו הוא עץ הדקל שגזעו מתעקל בצורה מושלמת מעל שפת הלגונה, אולי בניסיון להידמות לבקתה מעל המים בבורה בורה. בילינו את מרבית היום במנוחה במקום המושלם הזה לפני חזרתנו למלון ולקוקטיילים עם השקיעה.

חוף PK9 - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית
חוף PK9 - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - עץ הקוקוס
חוף PK9 - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - חוף ולגונה
חוף PK9 - פאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - הפתח הצפוני

צלילה בפאקאראבה צפון

צמד הצלילות האחרון בירח הדבש בטהיטי הוקדשו לפתח הצפוני של הלגונה הקרוי Garuae. זהו פתח הלגונה הרחב ביותר בפולינזיה הצרפתית. כמות המים העצומה שזורמת אל תוך הלגונה הפנימית והחוצה ממנה לים הפתוח, יוצרת תנאי צלילה משובחים והזדמנות לחזות באחת משוניות האלמוגים הבריאות ביותר בעולם.

הצלילה הראשונה החלה עם תצפית נדירה של כריש פטיש, אך היא כללה ברובה מפגשים מטווח אפס עם להקות דגים עצומות ומאות כרישים. רכבנו על זרם המים החזק וטסנו כמו סופרמן בחזרה לאזור מחוץ לפתח שם עגנה הסירה שלנו. הצלילה השנייה הייתה הרבה יותר רגועה, מעין טיול של בוקר בגינת האלמוגים המפוארת המהווה בית למגוון עצום של אלמוגים ודגים בשלל צבעים.

צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - דג מחייך
צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - דג מלאך
צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - דגים וכרישים
צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - זרם חזק
צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - כריש לבן
צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - להקת דגים 2
צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - להקת דגים
צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - ברקודה
צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - דג אבן
צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - דג ג׳ק
צלילות בפאקאראבה - צפון - פולינזיה הצרפתית - דג חליל

פסטיבל ה-Heiva בטהיטי

החלק השני של ירח הדבש שלנו בטהיטי הוקדש לאיי החברה (Society Islands), קבוצת האיים המפורסמת ביותר בפולינזיה הצרפתית. את איי החברה מאכלסים בעיקר איים גבוהים בעלי “קו רקיע” עוצר נשימה הודות לגובהם והעיצוב המרהיב ש״קיבלו״ במרוצת השנים מאיתני הטבע. כל אי מוקף בשונית אלמוגים היוצרת לגונה פנימית שמשתנה בגודלה בין אי לאי. אלו הם האיים ה”קלאסיים”, ביניהם בורה בורה.

טהיטי - פולינזיה הצרפתית - רקע
Point Venus Lighthouse - טהיטי - פולינזיה הצרפתית
הכתר של טהיטי - פולינזיה הצרפתית
מבט למוריאה מטהיטי
מבט מלמעלה פפאטה בירת טהיטי

חזרנו לטהיטי מפאקאראבה כדי לבלות ארבעה ימים סביב פסטיבל ה-Heiva, אחד מוותיקי הפסטיבלים הנוכחיים בגלובוס. פסטיבל ה-Heiva בטהיטי מפגיש בין ספורטאים ונבחרות מרחבי פולינזיה הצרפתית והמשולש הפולינזי החוגגים את התרבות הפולינזית המסורתית האקזוטית ששגשגה באיים אלה לפני המפגש עם האדם הלבן ובואם של המיסיונרים הנוצרים.

שלחתי במרוצת השנים מטיילים סקרנים רבים לפסטיבל ה-Heiva כחלק משירות תפירת טיולים בהתאמה אישית לפולינזיה הצרפתית, אבל מעולם לא הספקתי לבקר בגן העדן במהלך חודש יולי ולחוות את הפסטיבל בעצמי.

תחרויות הספורט המסורתי

לאחר בקרים בהם שוטטנו ברחבי האי, הגענו בשעת צהריים למוזיאון הלאומי של איי טהיטי והתמקמנו במדשאה הגדולה על שפת הלגונה בה מתקיימות תחרויות הספורט. לא יכולתי לחלום על חוויה כה אותנטית בה פולינזים קשוחים הניפו סלעי בזלת עצומים, טיפסו בזריזות מרשימה על עצי דקל וניסו לפגוע בקוקוס זעיר בעזרת חניתות חדות. אפילו מלכת היופי של פולינזיה הצרפתית נכחה במקום כדי להכתיר את ״מר טהיטי״ המנצח.

הנפת סלעי בזלת

You may also like
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 7
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 6
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 5
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 2
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 1
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 12
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 11
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 14
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 13
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 10
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 9
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות הנפת סלעי בזלת 8
מלכת היופי בפסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית

תחרות החניתות

פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות חניתות - בפעולה
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות חניתות - המטרה
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות חניתות - הספורטאים
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות חניתות - חיוך
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות חניתות - תנועה

טיפוס עצי קוקוס

פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - טיפוס עצי קוקוס 1
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - טיפוס עצי קוקוס 2
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - טיפוס עצי קוקוס 3
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - טיפוס עצי קוקוס 4

לאחר אחד המקצים בהם מאורי מניו זילנד לקח את התואר, חברי הנבחרת שלו פרצו באופן ספונטני בריקוד ה-Haka המרטיט שמיד משך אליו את תשומת לב הקהל. אבל היו גם הפסקות בידור “מתוכננות” יותר בהן להקות מקבוצות האיים השונות הרשימו את קהל הצופים עם ריקודים אקזוטיים על כר הדשא.

ריקוד ההאקה בפסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - ריקודים מסורתיים

אבל ללא ספק, אירוע הספורט המסורתי המעניין ביותר היה תחרות הקופרה (גרעין פרי הקוקוס). במקצה מפרך ביותר, על הספורטאים לפצח עשרות קוקוסים, לרוקן אותם מה”בשר” בעזרת כלי מיוחד ולסדר את הכל בתוך שקית עשוייה בד יוטה המשמשת בשגרה לייצוא התוצר הסופי לתעשיית שמן הקוקוס. זה היה מקצה תחרותי ביותר שנדמה היה שהורכב מספורטאים שבאו מקבוצות איים שונות. האוהדים המקומיים ואלה שבאו מרחוק הריעו, כל אחד למתחרה המייצג את הבית, וניסו לדחוף אותם אל מעבר קו הסיום ובכך להשלים את המשימה המאתגרת במיוחד.

פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות פיצוח קוקוסים 2
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות פיצוח קוקוסים 3
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות פיצוח קוקוסים 4
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות פיצוח קוקוסים 5
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות פיצוח קוקוסים 1

תחרות שירים וריקודים בערב

במהלך מספר ערבי פסטיבל, האצטדיון הפתוח על שפת הלגונה במרכז העיר פפאטה מתמלא בצופים ברי מזל, חובבי תרבות ואנשי תקשורת. כולם מגיעים לצפות בתחרות הריקודים והשירה הנכספת. לכל ארכיפלג סגנון משלו, הנשען תמיד על סיפורי העבר והמורשת. התמזל מזלנו לצפות בשניים מהערבים החותמים את הפסטיבל, בהן הנבחרות המנצחות זוכות במופע שכולו הדרן.

חל איסור על צילום בתחרות הערב, אז זה הכי טוב שיכולתי לצלם.

וכשאני אומר נבחרות, אני מתכוון לכמעט 100 רקדנים ונגנים ששוטפים את הבמה ומביאים לחיים אגדות עתיקות של אומת האוקיינוס העצומה הזו. התלבושות הססגוניות עשויות כולן מחומרים טבעיים וכוללות בדרך כלל אלפי פרחים טריים שניחוח גם העדן שלהם מגיע בקלות גם לשורות האחוריות באצטדיון. ושום ריקוד פולינזי מסורתי אינו שלם ללא הלימות תופים. שילובם עם תנועות הרקדנים החושניות מהפנטות את הצופים שמרותקים לכסאותיהם.

פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות ריקודים ושירה 1
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות ריקודים ושירה 2
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות ריקודים ושירה 3
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות ריקודים ושירה 4
פסטיבל ה-Heiva בטהיטי - פולינזיה הצרפתית - תחרות ריקודים ושירה 5

מאופיטי

התחנה הבאה שלנו הייתה באי האותנטי מאופיטי (Maupiti), בקצה המערבי של איי החברה. זהו ביקורי הרביעי במאופיטי, עדות לעד כמה האי הזה מיוחד במינו. את מאופיטי ניתן בקלות להקיף ברגל והוא מוקף לחלוטין בלגונה רחבה שמכילה אוצרות רבים. אבל ה”אקס פקטור” של מאופיטי הוא, ללא ספק, האווירה האותנטית. למרות, ואולי בגלל קרבתו של האי לבורה בורה, תושבי מאופיטי החליטו לפני שנים רבות למנוע תיירות המונית. באי יש רק כמה פנסיונים בבעלות משפחתית, אפס מחוללי סטרס, ורק לאחרונה הותקן כספומט בסניף בנק הדואר המקומי.

מאופיטי - פולינזיה הצרפתית - מבט מלמעלה
צבי השקיעה באי מאופיטי

הטיסה בת 55 דקות מטהיטי למאופיטי היא עונג צרוף, במיוחד עבור התופסים מושב ליד החלון בצד ״הנכון״. מכיוון שנתיב הטיסה חולף מעל כל הארכיפלג בגובה נמוך יחסית, מדובר בטיסה מסחרית שהיא אטרקציה בפני עצמה. ביום מושלם, חלפנו מעל אי הווניל טאהאא (Taha’a), האי הואהינה (Huahine) ובורה בורה עם שכנו, האטול Tupai, שצורתו מזכירה לב.

האי הואהינה - פולינזיה הצרפתית - מבט מלמעלה
בורה בורה והאטול Tupai - מבט מלמעלה
בורה בורה - פולינזיה הצרפתית - מבט מלמעלה

פנסיון Tautiare Village

אדם חכם אמר פעם, “לעולם אל תחליף סוס מנצח”, וזו הסיבה שאני תמיד חוזר אל פנסיון Tautiare. מה שחסר למקום הזה מבחינת יוקרה, הוא משלים פי כמה וכמה עם אווירה ידידותית, ארוחות ערב משובחות והזדמנות אמיתית לפגוש מקומיים. דון, וטאה ומשפחתם מנהלים פנסיון יוצא דופן וממוקם היטב באי המרכזי. זה המקום המושלם להתמקם ב-Maupiti, להאט קצת את הקצב ולחלוק חוויות עם מטיילים בארוחות הערב.

פנסיון Tautiare Village באי מאופיטי - ארוחת ערב משותפת

חוף Tereia

לאחר שהתמקמנו ופרקנו מזוודות, ניצלנו את שעות האור שנותרו לבילוי בחוף Tereia. זהו החוף הציבורי היחיד באי המרכזי, רצועה של של חול לבן רך הנתמח בעדינות אל תוך הלגונה השלווה כמעין חצי אי זעיר. החוף הוא מקום המפגש המועדף על תושבי האי והמקום הטוב ביותר לצפות בשקיעה.

חוף Tereia באי מאופיטי - פולינזיה הצרפתית - מבט מלמעלה
חוף Tereia באי מאופיטי - פולינזיה הצרפתית - שקיעה
שקיעה באי מאופיטי

סיור בלגונה של מאופיטי

גולת הכותרת של כל ביקור במאופיטי היא היום בו תגלו את סודות הלגונה. המארח שלנו, וטאה, פתח את הסיור עם עצירה ב”תחנת הניקוי של המנטה ריי”. זו נקודה עמוקה יחסית בלגונה הרדודה אליה מגיעות מנטות (manta ray) מדי בוקר כדי לקבל ״טיפול״ מדגים קטנים המנקים את גופן. לאחר חוויה בלתי נשכחת עם המנטות, נכנסו שוב למים, אולם הפעם באזור רדוד של הלגונה המכונה ״גינת האלמוגים״. זכינו לשנקרל בחברת דגי הלגונה הצבעוניים והצדפים הייחודיות של מאופיטי.

סיור בלגונה של האי מאופיטי -  שנורקל
סיור בלגונה של האי מאופיטי - שנורקל בגינת האלמוגים
סיור בלגונה של האי מאופיטי - תחנת הניקיון של המנטות
סיור בלגונה של האי מאופיטי - שחייה עם מנטות

מזג האוויר החל להתהפך עם הגעתנו לאי זעיר בקצה השונית לארוחת הצהריים. מזג האוויר הקודר איפשר לנו ללמוד כמה מהמתכונים הסודיים של דון ולפטפט עם המשפחה המורחבת בזמן הכנת הפיקניק. ומה בתפריט? לחם קוקוס טרי, המנה הלאומית של טהיטי, סטייק טונה ואורז.

סיור בלגונה של האי מאופיטי - סערה
סיור בלגונה של האי מאופיטי - מכינים לחם קוקוס
סיור בלגונה של האי מאופיטי - לחפ קוקוס
סיור בלגונה של האי מאופיטי - לחם קוקוס על האש
סיור בלגונה של האי מאופיטי - פיקניק

חציית הלגונה ברגל

הסיור בלגונה הוא אומנם גולת הכותרת בביקור באי מאופיטי, אבל מי שבאמת מכיר את המקום חוצה את הלגונה ברגל ומקדיש (עוד) יום בלתי נשכח ל-Motu Auira. מנקודה ספציפית בחוף Tereia, ניתן לחצות את הלגונה לרוחבה באזור רדוד ולבלות את היום בסגנון רובינזון קרוזו באיון (motu) חלומי בקצה השונית.

מאופיטי - Motu Auira -  חציית הלגונה
מאופיטי - Motu Auira - חציית הלגונה 2
מאופיטי - Motu Auira - מבט אל החוף והאי המרכזי

לאחר חציית הלגונה והגעתנו ל- Motu Auira, התמקמנו ב”מקום הסודי” שלי בצד הפונה אל שונית האלמוגים כדי להעביר את היום. השנורקל היה מצוין, כמעט ולא ראינו נפש חייה במהלך היום, ואפילו יכולנו לזהות את קו הרקיע המפורסם של בורה בורה מרחוק. איזה לוקיישן!

מאופיטי - Motu Auira - מבט מלמעלה
מאופיטי - Motu Auira - נחים
מאופיטי - Motu Auira - חוף חול לבן
מאופיטי - Motu Auira - בריכה טבעית
מאופיטי - Motu Auira - לגונה וחוף
מאופיטי - Motu Auira - אלה מחזיקה סרטן
מאופיטי - Motu Auira - סרטנים על החוף

פסטיבל ה-Heiva במאופיטי

לאחר ארוחת הערב, דון הציעה באדיבות רבה להסיע את אורחיה “למרכז הכפר” לחגיגות פסטיבל ה-Heiva. בנסיעה הקצרה מהפנסיון לאצטדיון המאולתר בפאתי הכפר Vaiea, לא ראינו נפש חייה הייתה, כנראה בגלל שכל תושבי האי התקבצו יחד לעודד את הקבוצות המתחרות. 

הגרסה הזו של פסטיבל ה- Heiva הייתה צנועה מאוד בהשוואה למה שחווינו בטהיטי. ובכל זאת, כמו כל דבר במאופיטי, החווייה הייתה הרבה יותר אותנטית. צפינו בילדים המריעים לקרובי משפחותיהם הרוקדים ואת המאורע הנדיר בו כמעט כל תושבי האי מרוכזים במקום אחד ובמצב רוח כה מרומם. וכשכל החוגגים חזרו הביתה בו זמנית, היינו עדים לפעם היחידה בשנה, ככל הנראה, שבמאופיטי מתרחש פקק תנועה.

פסטיבל ה-Heiva באי מאופיטי - פולינזיה הצרפתית
פסטיבל ה-Heiva באי מאופיטי - פולינזיה הצרפתית 2
פסטיבל ה-Heiva באי מאופיטי - פולינזיה הצרפתית 3

הגעת אוניית המטען

מזג האוויר למחרת בבוקר חזר לסורו במקביל להגעת אוניית המשא. בחלק זה של העולם, אוניות משא הן חבל הטבור הלוגיסטי של האיים. פעם בחודש, אוניית משא מצליחה איכשהו לפלס את דרכה דרך פתח הלגונה המאתגר של מאופיטי ולפרוק מכולות שנדמה שעמוסות בזהב. החיים באי קטן ומרוחק כל כך גוזרים על תושבי מאופיטי לתכנן בקפידה את רשימת הקניות שלהם ולהתאזר בסבלנות עד שתגיע האונייה.

כששמענו שדון מתכננת לצאת למזח כדי לאסוף את המשלוח שלה, קפצנו על ההזדמנות להצטרף אליה וללמוד על הדינמיקה של החיים באי. לכל משפחה במאופיטי היה לפחות נציג אחד נוכח במזח, כך היה נדמה. מה שבטוח הוא שניתן היה לחוש את ההתרגשות באוויר. בקצב איטי ביותר, היאה למאופיטי, מכולה אחר מכולה נפרצה, וחשפה בעיקר סחורות מתוצרת סין, מנועי סירות, קופסאות שימורים, והלהיט החדש במאופיטי, אופניים חשמליים. יש משפט מפורסם שאומר שאין סודות על אי, והנה העדות לכך. כולם יודעים בדיוק מה קנית. קשה לשמור על סודות במאופיטי.

טרק לפסגת ההר של מאופיטי

מזג האוויר חזר סוף סוף לשתף פעולה ביומנו האחרון באי ופתח הזדמנות אחרונה לכבוש יעד אחרון במאופיטי, תרתי משמע. בגובה 380 מטר, מפסגת הר Teurafaatiu נשקף הנוף המהפנט ביותר במאופיטי. ככל שתפסנו גובה, הטרק הקצר אך המאתגר ממרכז הכפר Vaiea חשף אט אט את נופי האי ממעוף הציפור. המקטע האחרון בעזרת חבלים הוביל למרפסת סלעית שהרגישה באותו היום כפסגת העולם.

טרק להר Teurafaatiu במאופיטי - אוניית המסע
טרק להר Teurafaatiu במאופיטי - אלה ביער הגשם
טרק להר Teurafaatiu במאופיטי - אלה בנקודת תצפית
טרק להר Teurafaatiu במאופיטי - אביחי בן צור בנקודת תצפית
טרק להר Teurafaatiu במאופיטי - אביחי בן צור אוחז בחבל
טרק להר Teurafaatiu במאופיטי - אלה אוחזקת בחבל
טרק להר Teurafaatiu במאופיטי - מטיילים בפסגה
טרק להר Teurafaatiu במאופיטי - הפסגה
טרק להר Teurafaatiu במאופיטי - הלגונה

בורה בורה

שום ירח דבש בטהיטי אינו שלם בלי דילוג לבורה בורה. נכון, זהו אי מאוד מתוייר יחסית לווייב הרגוע ביתר האיים (למעט טהיטי), אבל הוא אפילו לא מתקרב למבול התיירים ששוטף את איי הוואי או את תאילנד.

הטיסה הקצרה ממאופיטי אל בורה בורה אורכת 20 דקות בלבד, בהן המצלמה כמעט לא נחה. כשהמטוס מתחיל את הגישה הסופית, פסגות ההרים הייחודיות של בורה בורה, לגונת התכלת העצומה, ואינספור הפעמים שראיתם את המקום הזה בתמונת שומר מסך כלשהי, דוחפים לשיא את רמת ההתרגשות במטוס.

טיסה לבורה בורה ממאופיטי
שדה התעופה של בורה בורה - פולינזיה הצרפתית

סיור באי

ביומיים הראשונים בבורה בורה, לנו באזור Matira והקפנו את האי בעזרת רכב שכור. בורה בורה יפה כמעט מכל זווית אפשרית. התמזל מזלנו לתפוס יום כמעט נטול עננים, בו הפסגות הייחודיות של בורה בורה נגלו במלוא הדרן.

סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - כביש הטבעת
סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - נקודת תצפית
סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - יאכטות בלגונה
סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - הר Otemanu

ב- Fiti’u’u Point, צעדנו ברגל עד לקצה חצי האי גדוש האטרקציות ונקודות התצפית. ראשית, התענגנו על התצפית מעל מפרץ Vairou עם הר Otemanu ברקע, ולאחר מכן חקרנו מקרוב את שרידי מלחמת העולם השנייה. בשנת 1942, ארצות הברית פתחה במבצע בובקט, מבצע לוגיסטי אדיר ממדים שהזניק את בורה בורה אל המאה ה-20 ושינה לנצח את החיים בגן העדן הזעיר. שרידים מתקופת המלחמה עדיין פזורים ברחבי האי, והמפורסמים שבהם הם התותחים שהציבו האמריקנים בנקודות אסטרטגיות כנגד פלישה יפנית אפשרית. כיום, מכונות המלחמה המחלידות מכוונות לבקתות מעל המים המפורסמות של בורה בורה.

סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - מפרץ Vairou
סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - החוף ב-Fitiuu Point
סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - שרידי מלחמה
סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - בקתות מעל המים

התחנה האחרונה שלנו הייתה בחוף Matira, החוף הציבורי המפורסם ביותר באי המרכזי. החלק הצפוני של החוף גובל באזור רדוד של הלגונה הנמתח עמוק מעבר לקו החוף, בעוד שאת חלקו הדרומי פוקדים המקומיים והוא רגוע יותר מבחינת הווייב.

סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - חוף Matira
סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - משפחת מקומית בחוף Matira
סיור מסביב לבורה בורה - פולינזיה הצרפתית - Matira Point

בקתות מעל המים בבורה בורה

הידעתם שבקתות מעל המים הומצאו בפולינזיה הצרפתית בשנות ה-60? בזמן שראו לראשונה אור באי מוריאה, אלה הן הבקתות מעל המים של בורה בורה שהטריפו את העולם. נכון, מדובר בפינוק יקר להחריד, אך זו חוויה ייחודית ביותר המתאימה לטיול של פעם בחיים. לאחר שנפרדנו מהרכב השכור, חיכינו בסבלנות מתוחה לסירה שתיקח אותנו אל ה- InterContinental Thalasso, ריזורט הממוקם בפיסת נדל״ן שלא מן העולם הזה על איון (motu) בקצה הלגונה עם זוית ישירה לפאר היצירה, הלא הוא הר Otemanu.

ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - מבט ללגונה ולאי המרכזי
ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - מבט מלמעלה
ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - אביחי בן צור ואלה
ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - בריכה
ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - נדנדה
ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - נהנים בבריכה
ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - סירת קאנו בחוף
ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - ספא
ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - ריקודים פולינזיים

ב״אמת של החיים״, אתה לא באמת חושב על כמה ״השקעת״ כשאתה מתעורר בבוקר במשהו כזה. למעשה, התחושה השלילית היחידה שעולה בראש היא מעט חרדה מכיוון שאינך בטוח כיצד לחלק את זמנך בין הבקתה המפנקת לבין האזורים האחרים בריזורט, והשעון תמיד מתקתק, גם בגן העדן.

ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - בקתה מעל המים
ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - אלה קופצת למים
ריזורט InterContinental Thalasso בבורה בורה - מרפסת הבקתה מעל המים

האי מוריאה

התחנה האחרונה בירח הדבש בטהיטי הייתה מוריאה, השכנה של טהיטי והבית שלי במשך חודש ימים במהלך ביקורי הראשון בפולינזיה הצרפתית. מוריאה היא מסוג המקומות שיש בהם הכל, ממקומות לינה מכל הסוגים והרמות ועד כל פעילות אפשרית ביבשה או בים. אספנו את הרכב השכור במסוף המעבורת ונסענו לבקתה מרוהטת ומפנקת ששכרנו על צלע הר בפינה הצפון מערבית של האי.

מלון הילטון באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית

חגיגות יום ההולדת של אלה

ממש במקרה, התמזל מזלנו לחגוג את יום הולדתה של אלה במהלך ירח הדבש שלנו. כדי לציין את המאורע המיוחד, פתחנו את היום בסיור אופנועי ים לאורך חופו הצפוני של האי. זיגזגנו פנימה והחוצה מהלגונה ולעתים קרובות הבחנו בצבי ים ודולפינים העולים לשאוף אוויר.

סיור אופנועי ים באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - אביחי ואלה
סיור אופנועי ים באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - אלה רוכבת
סיור אופנועי ים באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - אלה

לפני שחזרנו לנקודת ההתחלה, עצרנו באזור רדוד של הלגונה לטובת מפגש עם כרישים וחתולי ים (סטינגרייז). המפגש עם כרישי הלגונה בפולינזיה הצרפתית נדירה כמעט כמו מפגש עם חתולי רחוב בכל עיר מרכזית בישראל. הם נמצאים בכל מקום, וכמעט אף מקומי לא מתרגש לראותם. באיים האלה, כל עוד הכרישים נמצאים בתוך הלגונה, אין מה לדאוג. חתולי הים לעומת זאת הם סיפור אחר, אולי בשל זנבם החד, אולם המפגש האישי (ביותר) איתם במסגרת הסיור בהחלט מפחית את מחסום הפחד.

הלגונה של האי מוריאה - פולינזיה הצרפתית
סיור אופנועי ים באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - אביחי ואלה עם סטינגריי
סיור אופנועי ים באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - חתולי ים
סיור אופנועי ים באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - אלה עם סטינגריי
סיור אופנועי ים באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - אביחי מנשק סטניגריי
סיור אופנועי ים באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - כריש

מכיוון שאף יום הולדת אינו בלתי נשכח ללא ארוחה בלתי נשכחת, קפצנו על סירה להפלגה הקצרה אל מסעדת קוקו ביץ’. המיקום הייחודי של מסעדת Coco Beach על איון בקצה השונית הופך את הארוחה הטעימה לחוויה בפני עצמה. בזמן שלוגמים קוקטיילים ומחכים שהדגים על האש יהיו מוכנים, חתולי ים מפטרלים על קו החוף ופוגשים חותרים בסירות קיאק הקופצים לארוחת צהריים במסעדה. באמת שאין יותר טוב מזה במוריאה!

מסעדת Coco Beach באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - סירה למסעדה
מסעדת Coco Beach באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - מבט אל החוף מהסירה
מסעדת Coco Beach באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - האיונים
מסעדת Coco Beach באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - אביחי ואלה
מסעדת Coco Beach באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - על האש
מסעדת Coco Beach באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - אחרי
מסעדת Coco Beach באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית - לפני

האי שצורתו לב

בימים הבאים, טיילנו ברחבי האי והתמקדנו בעיקר בחופו הצפוני. ממעוף הציפור, האי מוריאה מזכיר צורה של לב, הודות לשני מפרציו העמוקים החורצים את החוף הצפוני וביניהם הר Rotui. אזור זה ידוע בשם עמק Opunohu, אתר הקריסה של לוע הר הגעש הקדום המוקף כעת בתריסר פסגות היוצרות אמפיתיאטרון טבעי. אדמת העמק הפורייה מושכת חקלאים מקומיים המגדלים בעיקר את התוצרת העיקרית של מוריאה – האננס!

עמק Opunohu באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית

בנקודת התצפית ה-Belvedere ראינו את המפרצים התאומים ואת הר Rotui בפריים אחד. מכאן, נכנסו אל תוך יער הגשם הבתולי למקטע קצר של טרק שלושת הקוקוסים. בדרכנו חזרה לכביש הטבעת, הסתובבנו במתחם המקדשים העתיקים ודילגנו בין מרבדי האננס בשביל האננס היפהפייה .

נקודת התצפית Belvedere באי מוריאה
טרק שלושת הקוקוסים באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית
שביל האננס - מוריאה - פולינזיה הצרפתית
שביל האננס - מוריאה - פולינזיה הצרפתית 2

את היום סיימנו לחוף Ta’ahiamanu, אחד מהחופים הציבוריים של האי מוריאה. זהו אחד המקומות היפים ביותר באי, עם מטע קוקוס המפנה את מקומו לחול לבן רך ונופים יוצאי דופן של מפרץ Opunohu. החוף הוא מקום מפגש מועדף עבור מקומיים ומבקרים כאחד.

Taahiamanu-Beach-and-Oponuhu-Bay-Moorea-French-Polynesia
חוף Ta'ahiamanu באי מוריאה - פולינזיה הצרפתית

לאחר ארוחת ערב ביתית, נסענו לפאתי הכפר Haapiti לצפות בשקיעה המרהיבה.

הגמר הגדול

הזמן טס גם כשהשעונים מכוונים ל”זמן האי”. ירח הדבש שלנו בן חודש ימים בטהיטי הגיע לסיומו, אבל עדיין היה לנו יום שלם להעביר לפני שנתפוס את המעבורת בחזרה לטהיטי. בבוקר, תפסנו קצת צל בחוף Temae בפינה הצפון מזרחית של האי. זוהי אחת מרצועות החול הארוכות ביותר בפולינזיה הצרפתית, וגם השנורקלינג כאן לא רע בכלל למרות הזרם החזק.

חוף Temae באי מוריאה
עצי קוקוס בחוף Temae באי מוריאה

בצהריים נסענו לביתו של ג׳יל כדי לקבל כמה ״מזכרות קבועות״. בטיול הסולו האחרון שלי בפולינזיה הצרפתית  עשיתי קעקוע בשיטה הפולינזית המסורתית במוריאה, אולם בביקור זה, חבר בטהיטי המליץ על ג׳יל ובהחלט לא התאכזבנו. פגשנו את ג׳יל בתחילת שהותנו באי ושיתפנו אותו ברגשות שרצינו להביע בקעקועים הטריים. עם הגעתנו, ג׳יל הציג כמה אפשרויות שעליהן עבד המייצגות את משאלותינו במוטיבים פולינזיים מסורתיים.

אני הייתי ראשון על שולחן המנתח. תחילה, ג׳יל חרט מעל ליבי את סמלה הלאומי של פולינזיה הצרפתית כדי להביע את הקשר העמוק שלי עם אומת האיים המיוחדת הזו. לאחר מכן, פנה ג׳יל אל פרק כף היד שלי וקעקע את אהבתי לאלה ואת ה”אורח” הקטן שגדל כעת ברחמה של אלה. הקעקוע הזה מיוצג גם על פרק כף ידה של אלה, תזכורת קבועה לירח הדבש המושלם שלנו בטהיטי ותחילת דרכה של משפחתנו.

קעקוע פולינזי באי מוריאה - אביחי
קעקוע פולינזי באי מוריאה - אביחי בן צור
קעקוע פולינזי באי מוריאה - תקריב אביחי בן צור
קעקוע פולינזי באי מוריאה - אלה
קעקוע פולינזי באי מוריאה - אלה תקריב

עם מועד היציאה הקרב, החזרנו את הרכב השכור, קפצנו על המעבורת בחזרה לטהיטי, והבטחנו אחד לשנייה: “à la prochaine fois”. עד הפעם הבאה…

לחוות את גן העדן בעודנו בחיים

איי טהיטי ופולינזיה הצרפתית הם מהמקומות האחרונים שיושבו על ידי האנושות, 118 איים חלומיים שכל אחד הוא עולם ומלואו

בואו לחוות את המקום שממנו עשויים חלומות בטיול עצמאי לאיי פולינזיה הצרפתית המותאם אישית